ventolin und Cuore €56.59

PROJEKT HOUSLE ANEB VÝLET ZA HUDEBNÍ RODINOU KUBELÍKOVÝCH

| komentářů 0

Během letošního podzimu se žáci 1., 2., 3. a  4. třídy naší základní školy spolu s paní učitelkou Marií Dunovskou zapojili do projektu Housle aneb výlet za hudební rodinou Kubelíkových. V první části projektu děti objevovaly smyčcový hudební nástroj – housle,  seznamovaly se s jednotlivými částmi tohoto hudebního nástroje a měly možnost slyšet skutečný zvuk houslí v podání vyučující. Další část byla věnována pěveckým, poslechovým a hudebně-pohybovým činnostem. Děti poznávaly známé lidové písně zahrané na housle a společně za jejich doprovodu si je zazpívaly. Také se naučily dvě nové autorské písně vyučující, ke kterým nacvičily hudebně pohybový doprovod. Starší děti se poté věnovaly objevování rodiny smyčcových hudebních nástrojů a nacházely jejich vzájemné odlišnosti. Poslední část projektu byla věnována kontextu houslí a vůbec hudby jako takové s obcí Býchory, kterou významně proslavil jeden z nejlepších houslistů historie, Jan Kubelík. Seznámily se s profesí i rodinnými vazbami houslisty a hudebního skladatele Jana Kubelíka, jeho syna – dirigenta Rafaela Kubelíka a pravnuka houslisty Reného Kubelíka. Objevovaly podstatu práce dirigenta pomocí „zkoumání“ opravdové taktovky a vyzkoušely si, jaké to je být v roli dirigenta i naopak, jaké to je, když někdo diriguje pěvecký sbor nebo orchestr. Měly možnost vidět záznam zahajovacího koncertu festivalu Pražské jaro z roku 1990 a slyšet českou státní hymnu v podání České filharmonie a dirigování Rafaela Kubelíka. V rámci diskuse komunikovaly o pravidlech chování při koncertě a při znění státní hymny. Prohlédly si dobové fotografie zámečku v Býchorech, ve kterém Jan Kubelík se svou rodinou pobýval. Během poslechu autorské skladby Jana Kubelíka s názvem Stará píseň v podání jeho pravnuka Reného Kubelíka se vžívaly do role interpreta, do prožitků, které v něm hudba vyvolává. Projekt finalizoval reflexí a předáním diplomů.

Děkujeme dětem a třídím vyučujícím za milou spolupráci a nabízíme vám k nahlédnutí několik reflexí od samotných žáků.

„Dnes jsem se naučila, jak popsat housle.“

„Nejvíc se mi líbilo, jak jsme zpívali. Učili jsme se o Janu Kubelíkovi, Rafaelu Kubelíkovi a Reném Kubelíkovi.“

„Naučil jsem se stavbu těla houslí.“

„Nejvíc se mi líbilo, jak paní učitelka hrála na housle. A pak jsme se naučili popisovat housle a bylo to bomba.“

„Mně se moc líbilo povídání o hudební rodině Kubelíkových a hraní na hudební sochy. Dnes jsem se naučila stavbu těla houslí a něco o rodině Kubelíkových. Děkuji.“

„Mně se tu dnes líbilo všechno. Moc jsem si to užil a bavilo mě to. A naučil jsem se tu o Janu, Rafaelu a René Kubelíkovi.“

„Naučila jsem se to, že housle mají hodně vysoký tón a mají svoji rodinu, nazývá se smyčcová.“